The Metro Rail is a type of high-capacity railway system. It is also called a rapid transit system. It usually has tracked above street level on elevated structures that are constructed of steel or concrete. It is one of the main ways of communicate in large Cities. With a view to saving Dhaka from the large traffic jam, the construction work Of the Metrorail project is going on. The Metro Rail service is expected to carry nearly 60,000 passengers per hour once it is fully completed. Prime Minister Sheikh Hasina inaugurated first part of metro rail project from Diabari to Agargaon in December last year. Mariam Afiza, the driver who operated the first journey of the country's first metro rail.
It is supposed to significantly reduce the travel time inside Dhaka city. The project is expected to save taka 200 billion per year which will be a huge relief for our first growing economy. It will also give city people a comfortable life.
Metro rail has opened the gateway leading to a modern and comfortable future.
The deal for the construction of the 20.1 kilometres line 6 was signed by the government of Bangladesh With the Japan International Co-operational Agency on 20 February 2013. Each train will hold up to 1800 Passengers. The entire route will be able to travel in less than 40 minutes at an average speed of 100 km/h. We expect that it will break down the Problem of traffic jams. The metro would be noise-free, with noise barriers and a vibration-free line! Trains of six-air conditioned spacious cars will arrive every four minutes. The Metrorail Project official is Mass Rapid Transit (MRT). The Metrorail Station number is 16 in the communication area of Uttara to Motijheel . Finally, I want to say that Metro rail has had a great impact in developing our BD.
Translation -
মেট্রো রেল হল এক ধরনের উচ্চ-ক্ষমতাসম্পন্ন রেল ব্যবস্থা। একে দ্রুত ট্রানজিট সিস্টেমও বলা হয়। এটি সাধারণত ইস্পাত বা কংক্রিট দিয়ে নির্মিত উঁচু কাঠামোতে রাস্তার স্তরের উপরে ট্র্যাক করে। এটি বড় শহরগুলিতে যোগাযোগের অন্যতম প্রধান উপায়। ঢাকাকে ব্যাপক যানজট থেকে বাঁচাতে মেট্রোরেল প্রকল্পের নির্মাণকাজ চলছে। মেট্রো রেল পরিষেবা সম্পূর্ণরূপে সম্পন্ন হলে প্রতি ঘন্টায় প্রায় 60,000 যাত্রী বহন করবে বলে আশা করা হচ্ছে। গত বছরের ডিসেম্বরে দিয়াবাড়ি থেকে আগারগাঁও পর্যন্ত মেট্রোরেল প্রকল্পের প্রথম অংশের উদ্বোধন করেন প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা। দেশের প্রথম মেট্রো রেলের উদ্বোধনী যাত্রা পরিচালনাকারী চালক মরিয়ম আফিজা।
এতে ঢাকা শহরের অভ্যন্তরে ভ্রমণের সময় উল্লেখযোগ্যভাবে কমবে বলে মনে করা হচ্ছে। প্রকল্পটি প্রতি বছর 200 বিলিয়ন টাকা সাশ্রয় করবে বলে আশা করা হচ্ছে যা আমাদের প্রথম ক্রমবর্ধমান অর্থনীতির জন্য একটি বিশাল স্বস্তি হবে। এটি নগরবাসীকে আরামদায়ক জীবন দেবে। মেট্রো রেল একটি আধুনিক এবং আরামদায়ক ভবিষ্যতের দিকে নিয়ে যাওয়ার গেটওয়ে খুলে দিয়েছে। 20.1 কিলোমিটার লাইন 6 নির্মাণের জন্য বাংলাদেশ সরকার জাপান ইন্টারন্যাশনাল কো-অপারেশনাল এজেন্সির সাথে 20 ফেব্রুয়ারী 2013 তারিখে চুক্তি স্বাক্ষর করে।
প্রতিটি ট্রেনে 1800 জন যাত্রী থাকবে। পুরো রুটটি 100 কিমি/ঘন্টা গতিতে 40 মিনিটেরও কম সময়ে ভ্রমণ করতে সক্ষম হবে। আমরা আশা করি এতে যানজটের সমস্যা দূর হবে। মেট্রো হবে গোলমাল-মুক্ত, শব্দ বাধা এবং একটি কম্পন-মুক্ত লাইন সহ! প্রতি চার মিনিটে ছয়টি শীতাতপ নিয়ন্ত্রিত প্রশস্ত গাড়ির ট্রেন আসবে। মেট্রোরেল প্রকল্পের কর্মকর্তা হলেন ম্যাস র্যাপিড ট্রানজিট (এমআরটি)। উত্তরা থেকে মতিঝিল পর্যন্ত যোগাযোগ এলাকায় মেট্রোরেল স্টেশনের নম্বর ১৬। পরিশেষে, আমি বলতে চাই আমাদের বিডি উন্নয়নে মেট্রো রেলের ব্যাপক প্রভাব পড়েছে।