Paragraph - Padma Bridge | Bangladesh | TmA

 


Padma Bridge is the longest bridge in Bangladesh. This bridge is also the biggest project in Bangladesh.

The Padma multipurpose bridge is a dream bridge for Bangladeshi people. This bridge is built over the river Padma in Bangladesh. It is the sixth-largest bridge in the world. The beginning of the construction of the Padma Bridge is significant in the history of Bangladesh. The World Bank wanted to

fund the bridge, but later postponed their decision. After that, Bangladesh started constructing the Padma Bridge on

December 7, 2014, with its own funds. Construction of the bridge ended in 2022.

On 25 June of that year, Prime Minister Sheikh

Hasina opened the bridge. After that, the bridge was opened for communication. The whole project cost is estimated to be US 3.868 Billion. The Padma Bridge is 6.15 km long and 18.10 m wide. This bridge has 41 spans. The Padma Bridge stands over these spans. There are two parts to this bridge. One is an upper level and the other is a lower level. There is a four-lane highway on the upper level and a one-lane railway on the lower level. The construction process of Padma Bridge is divided into several parts. These are river governance, the main bridge, connecting roads on both sides of the river, and the construction of the supervision area. This bridge connects the south-western region of Bangladesh with the Dhaka part.

This bridge will play a vital role in the development of Bangladesh. Transportation systems and economic activities will develop

by this bridge. It was tough for people to cross the Padma Bridge, and now it is very easy. This bridge will play a massive role in the economy and other development of the country.



Words: 294


Translate into Bengali >> 


অনুচ্ছেদ-  পদ্মা সেতু 

পদ্মা সেতু বাংলাদেশের দীর্ঘতম সেতু। এই সেতুটি বাংলাদেশের সবচেয়ে বড় প্রকল্পও। পদ্মা বহুমুখী সেতু বাংলাদেশিদের জন্য একটি স্বপ্নের সেতু। বাংলাদেশের পদ্মা নদীর উপর নির্মিত এই সেতু। এটি বিশ্বের ষষ্ঠ বৃহত্তম সেতু। পদ্মা সেতু নির্মাণের সূচনা বাংলাদেশের ইতিহাসে তাৎপর্যপূর্ণ। বিশ্বব্যাংক সেতুতে অর্থায়ন করতে চাইলেও পরে তাদের সিদ্ধান্ত স্থগিত করে। এরপর ২০১৪ সালের ৭ ডিসেম্বর বাংলাদেশ নিজস্ব অর্থায়নে পদ্মা সেতু নির্মাণ শুরু করে। সেতুটির নির্মাণ কাজ ২০২২ সালে শেষ হয়। ওই বছরের ২৫ জুন প্রধানমন্ত্রী শেখ হাসিনা সেতুটির উদ্বোধন করেন। এরপর সেতুটি যোগাযোগের জন্য খুলে দেওয়া হয়। পুরো প্রকল্পের ব্যয় ধরা হয়েছে ৩.৮৬৮ বিলিয়ন মার্কিন ডলার। পদ্মা সেতু ৬.১৫ কিলোমিটার দীর্ঘ এবং ১৮.১০ মিটার চওড়া। এই সেতুটিতে ৪১টি স্প্যান রয়েছে। এসব স্প্যানের ওপর দিয়েই দাঁড়িয়ে আছে পদ্মা সেতু। এই সেতুর দুটি অংশ রয়েছে। একটি উচ্চ স্তরের এবং অন্যটি নিম্ন স্তরের। উপরের স্তরে একটি চার লেনের মহাসড়ক এবং নীচের স্তরে একটি এক লেনের রেলপথ রয়েছে। পদ্মা সেতুর নির্মাণ প্রক্রিয়া কয়েকটি ভাগে বিভক্ত। এগুলো হলো নদী শাসন, মূল সেতু, নদীর দুই পাশে সংযোগ সড়ক, তদারকি এলাকা নির্মাণ। এই সেতুটি বাংলাদেশের দক্ষিণ-পশ্চিমাঞ্চলকে ঢাকার অংশের সাথে সংযুক্ত করেছে। বাংলাদেশের উন্নয়নে এই সেতু গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা রাখবে। এই সেতুর মাধ্যমে পরিবহন ব্যবস্থা ও অর্থনৈতিক কর্মকাণ্ডের বিকাশ ঘটবে। পদ্মা সেতু পার হওয়া মানুষের পক্ষে কঠিন ছিল, এখন তা খুবই সহজ। এই সেতু দেশের অর্থনীতি ও অন্যান্য উন্নয়নে ব্যাপক ভূমিকা রাখবে।